Петро Мохначук – сопілка

Петро Мохначук народився 4 квітня 1955 року в с. Космач Косівського району Івано-Франківської області. З дитинства проявив великі здібності до гри на сопілці («фуярці»). Вбирав слуховою пам’яттю мелодії космацьких фуярністів Миколи Прокоп’юка та Лук’єна «Бурєнниківа». Як музикант, з одинадцяти років брав участь у колядницьких «партіях», а в чотирнадцять років заграв перше у своєму житті весілля (с. Брустури, присілок Брусний). До капели входили космацькі музиканти: скрипаль Михайло Вагалюк «Веделюк» (1915-?, присілок Дощіний), цимбаліст Гриць «Бурдюгів» (присілок Лішів), бубніст – Петро Андрійців (присілок Плаюци).

Вже через рік, коли Петрові Мохначуку виповнилось п’ятнадцять років, видатний космацький скрипніст Юрій Книшук «Штудер» (1927-2007, присілок «Багна Андрійцево») запросив його до своєї весільної капели. Так, впродовж двадцяти років П. Мохначук був постійним фуярністом капели «Штудера», до якої входили, також, цимбаліст Василь Бербеничук «Грицачишин» та два сини Юрія Книшука – бубніст Василь та баяніст Микола Книшуки. 

Наступною весільною капелою, у якій сопілкар грав вісім років, була капела авторитетного космацького скрипаля Василя Варцаб’юка «Брумби». 

Після смерті цього скрипаля Петро Мохначук впродовж чотирьох років музикував у капелі одного з найяскравіших гуцульських традиційних скрипалів сучасності Юрія Палагнюка (1951р.н., с. Шепіт Косівського району Івано-Франківської обл.) та три роки в капелі феноменального традиційного гуцульського скрипаля-віртуоза, уродженця с. Брустури Івана Соколюка (1944 р.н.с.Ковалівка Коломийського р-ну Івано Франківської області). 

На сьогоднішній день Петро Мохначукє співзасновником нової весільної капели,  в якій на скрипці грає Василь Дзвінчук (1997 р.н., с. Космач, присілок Лішів), на цимбалах - Василь Дзвінчук «Бамбукало» (с. Ковалівка), а на бубні – один із артистів-учасників концерту «Гуцульські троїсті музики» - Василь Рижук.

Петро Мохначук користується авторитетом провідного космацького фуярніста. Поціновувачами його гри є не лише односельчани, а й фахівці, музиканти-інструменталісти різноманітних профілів, зокрема знавці музичного фольклору. Етноінструментознавець, дослідник бойківської та гуцульської традиційної сопілкової музики, професор Богдан Яремко неодноразово відвідував зі своїми студентами П. Мохначука, фіксував на аудіо- та відео-носії його виконання зразків гуцульської народної музики, спілкувався з цим музикантом на теми базових процесів гри та репертуару.

Манера музикування  П. Мохначука виражається технічною довершеністю, чистотою звучання, багатством і віртуозністю орнаментики, що разом передає характерний космацькому регіону автентичний стиль гри. Музикант перейняв, глибинно освоїв, розвинув і утверджує  давні традиції сопілкової гри космацько-брустурсько-шепітського регіону Гуцульщини.
 

Новини
Історія