Гала-концерт, присвячений Марцеліні Сембріх-Коханській та Соломії Крушельницькій 2017-11-18 19:00

Гала-концерт, присвячений Марцеліні Сембріх-Коханській та Соломії Крушельницькій

  • 18

  • Листопада 2017

  • 19:00

  • Сьогодні — 18 листопада, субота, 2017
  • Львівський національний театр опери та балету ім. С. Крушельницької

    • Вартість квитків
    • грн
  • Абонементи недійсні
  • Квитки продаються у касі філармонії щоденно 11:00 — 19:00

    Каса: (032) 235-89-46

Кульмінацією Шостого міжнародного фестивалю Відкриваємо Падеревського є урочистий польсько-український гала-концерт за участі Кшесіміра Дембського, одного з найвидатніших польських музикантів сучасності.

Цим концертом організатори вшановують пам’ять Ігнаци Яна Падеревського, Марцеліни Сембріх-Коханьської та Соломії Крушельницької.

В музичній історії Львова особливе місце посідає Марцеліна Сембріх-Коханьська (1858-1935), співачка світової слави, перша полька, котра виступала на сцені Метрополітен-Опера. Як і Падеревський, народилася вона на Поділлі, у Вишнівчику неподалік Підгайців, а дитинство і юність майбутньої оперної діви минули в Галичині: батько був органістом костелу в Болехові. Обдарована дівчина вступила до Консерваторії Галицького музичного товариства у Львові, де навчалася в класах піаністів Кароля Мікулі (учня Шопена) та Вільгельма Штенгля, котрий невдовзі став її чоловіком, незмінним супутником довгого творчого життя. За переказами, юна Марцеліна Сембріх-Коханьська мала нагоду виступити у Ваймарі перед самим Ференцом Лістом: продемонструвала йому свої здобутки в грі на скрипці, фортепіано, а на завершення, акомпонуючи собі, виконала солоспів Шопена “Бажання”, після чого легендарний композитор вигукнув: „Господь дав тобі три пари крил, котрими зможеш літати над країною музики. Не відмовляйся від них, але співай, співай для світу, бо маєш голос янгола”.

Вокальні студії Сембріх-Коханська продовжила у Відні та Мілані, в класі легендарного Джовані Баттіста Ламперті.

Дебютувала 1877 року в Афінах, була солісткою оперних театрів у Дрездені, Лондоні, Санкт-Петербурзі, Мілані. Брала участь у відкритті Метрополітен-Опера в Нью-Йорку, де загалом виступила 487 разів у 26 партіях. Саме Сембріх-Коханьська разом із ще одним видатним представником «львівської школи», співаком Олександром Бандрівським, виступила в американській прем'єрі опери Падеревського Манру – єдиній польській опері, поставленій на сцені Мет.

Нею захоплювалися тисячі слухачів, серед них короновані особи та видатні сучасники: Джакомо Пуччіні, Шарль Гуно, Антон Рубінштейн, Густав Малер, Адам Дідур, Енріко Карузо, Маттіа Баттістіні і звичайно ж, співвітчизники – Ігнаци Ян Падеревський, письменник Юзеф Крашевський. Сембріх-Коханьська залишалася відданою дочкою своєї нації, патріоткою, котра завжди дуже багато зусиль і коштів офірувала Польщі: невипадково її, як і Падеревського, вважали послом польської культури в світі.

Зі сцени зійшла в розквіті творчих сил, у віці 51 року, вважаючи: „Краще відійти тоді, коли всі запитують – чому?, а не коли шепочуть за плечима – нарешті!”

 Завершивши сценічну кар’єру, присвятила себе педагогічній діяльності, викладаючи в легендарних Інституті Кертіса в Філадельфії та Джульярдській школі музики в Нью-Йорку.

Дивовижні історичні паралелі єднають Марцеліну Сембріх-Коханську зі ще однією видатною співачкою тієї епохи – українкою Соломією Крушельницькою (1872-1952). Обидві майбутні зірки світових оперних сцен народилися на Поділлі, обидві були вихованками львівської школи – Крушельницька також навчалася в консерваторії Галицького музичного товариства, в класі учня легендарного Ламперті – Валерія Висоцького. Зрештою, обидві збагатили своєю участю польську музичну історію, адже саме Крушельницька багато років була примою Варшавської опери, на знак чого в 2009 році там навіть встановили їй бронзове погруддя. В репертуарі співачки було чимало творів польських композиторів, у тім Ігнаци Яна Падеревського, а однією з коронних партій залишалася Галька з однойменної опери Станіслава Монюшка. З іншого боку, як і Сембріх-Коханська, Соломія Крушельницька завжди залишалася великою патріоткою, жертвуючи свої зусилля і кошти на розвиток української національної культури. На жаль, залізна заслона радянського режиму зупинила чимало її ініціатив…

Сьогоднішній концерт символічним чином вшановує пам'ять обидвох співачок, котрі свого часу тріумфували на сцені Львівської опери.